درونمایه های دینی مسیر تعامل با تئاتر دنیا
همواره در محافل و مجامع هنری کشور، به ویژه در مجامع تئاتری سخن از آن است که ما می بایست از تئاتر دنیا بیاموزیم تا بتوانیم تئاتری در سطح آنان داشته باشیم. علت اصلی این رویکرد آن است که تئاتر را هنری وارداتی و نشات گرفته از اروپا و غرب می دانند، بنابراین شایسته است که برای گسترش آن از جایی مدد گرفته شود که خاستگاه پیدایش و رشدش بوده است.
از سوی دیگر بنا به تعریفی که در اغلب کشورها از تئاتر وجود دارد این هنر، هنر پرداختن به انسان و کشف هزار توهای درونی او برای از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت او دانسته اند، از ارسطو که تئاتر را مسیری در جهت کاتارسیس (تهذیب نفس) می دانسته گرفته، تا معاصرانی همچون بکت و یونسکو که دغدغه شان نمایاندن وضعیت انسان معاصر بوده است. البته طبیعی است که تعریف ایشان بسته به شرایطی که در آن زندگی می کردند، دارای تفاوت هایی نیز هست، اما حقیقتی که به دنبالش بوده اند مشترک بوده و محور و مرکز ثقل آن، همان پرداختن به انسان و مکاشفه چیستی و کیستی اش بوده و هست.
پرداختن به انسان و شرایط محیطی او باعث می شود تا انسان زندگی و هستی خود را بکاود، بیابد و بفهمد و در نهایت با فهم خویش، جایگاهش را بشناسد. اگر چه بسترها و شرایطی لازم است تا منجر به یک اتفاق گردد، و اتفاقات باعث وقوع عکس العمل و حرکت در انسان گردد. اما همه بسترها، وقایع، کنش ها و واکنش ها و عناصر صوری و قابل رویت، مبتنی بر خصلت یا خصایل خیر (عشق، محبت، ایثار و...) و شر (حسد، شک، طمع و...) پایه ریزی شده و می شود تا این هنر، معنا یابد و ضمن آن که می بالد و رشد می کند، مخاطبان خود را هم به سمت بالندگی و شکوفایی سوق می دهد بنابراین آن چه که حقیقت این هنر است و باعث دوام و بقای آن می شود، وجود محتوا و درونمایه وموضوعاتی است که عناصر جلب و جذب مخاطب را به وجود می آورد. (مخاطبی که حیات و ممات تئاتر متکی به وجود آن است، صرفا برای رویت پوسته ظاهری و وقایع سطحی و فاقد معنا، به سراغ تئاتر نمی آید، بلکه چون تئاتر، هنر رویارویی بی واسطه با خویشتن خویش است، خود را به آن متمایل نشان می دهد. البته اگر چنین نشود، یعنی تئاتری وجود داشته باشد که فاقد عمق و لایه های ژرف باشد، ممکن است مخاطب را در وهله اول با خود همراه کند، اما بدون تردید چون باعث حرکت و تغییری در او نمی شود، دوامی ندارد و جای خود را به سرگرمی های بی تاثیر دیگر خواهد داد؛ یا آن که مجبور به تنزل است و بنابراین دیگر تئاتر نیست.)
سرزمین ما اگر چه میزبان میهمانی به نام تئاتر بوده و این هنر را به شکل واقعی خود از سایر ملل دریافت کرده و درواقع پذیرای تکنیک های لازم و متداول تئاتر بوده، اما به جهت فرهنگ غنی و عمیقی که داراست، میزبانی است که برای میهمان خود تنها شنونده نیست، بلکه با کمی تعمق و دقت در هستی و کیستی اش، می تواند گفتنی ها و آموختنی هایی نیز داشته باشد، و برای ذکر دلایلش باید گفت: فرهنگ ایرانی – اسلامی سرزمین ما، همواره بستر درک و گسترش معانی و مفاهیم انسان ساز و جهان شمولی همچون جوانمردی، محبت، ایثار، نوع دوستی و... بوده است؛ از مهم ترین منابع و اسنادی که صحت این مدعا را ثابت می کند می توان شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، گلستان و بوستان سعدی و... را نام برد که سرچشمه تمامی آن ها کتاب آسمانی قرآن می باشد.
شهین فرتوزی
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد